1. Головна
  2. Блоги
  3. Про воєнний стан, місцеві вибори і ЦВК

Про воєнний стан, місцеві вибори і ЦВК

 

Свою точку зору щодо воєнного стану, місцевих виборів та Центральної виборчої комісії висловив представник України у Венеційській комісії (2013-2017 рр.) та народний депутат України VI-VII скликань Володимир Пилипенко.

У той час, як народні обранці бурхливо перейнялись датою проведення виборів президента у зв’язку з введенням воєнного стану, вони чомусь оминули питання місцевих виборів, найближчі з яких мають відбутися вже у грудні – і, як у нас прийнято, не без законодавчих «сюрпризів».

Нагадаю, 28 листопада 2018 року набув чинності Закон України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні». Він, зокрема, передбачає, що на 30 діб, до 26 грудня 2018 року, у Вінницькій, Луганській, Миколаївській, Одеській, Сумській, Харківській, Чернігівській, Донецькій, Запорізькій та Херсонській областях вводиться воєнний стан.

Таке рішення президента і парламенту впливатиме на різні сфери суспільного життя. В першу чергу на виборчий процес. Оскільки в ході досягнення компромісів під час голосування за вказаний Указ глави держави депутати лише призначили дату майбутніх президентських виборів. Виглядало так, що це питання їх цікавило чи не найбільше.

Натомість вони «забули», що в Україні, окрім виборів до вищих органів влади, проводяться ще і місцеві вибори, які рішеннями ЦВК та територіальних виборчих комісій були призначені в різних областях України, зокрема, і в усіх десятьох, де введений воєнний стан.

Тому вже на другий день після набрання чинності вказаного закону почалися дискусії щодо можливості проведення місцевих виборів.

Центральна виборча комісія вважає, що заборона їхнього проведення поширюється на десять областей, в яких введено воєнний стан.

Однак таке рішення ЦВК є неприйнятним, і юристи зі мною погодяться. На це є вагомі причини.

Так, стаття 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» чітко передбачає, що в умовах воєнного стану забороняється внесення змін до Конституції України, Конституції АР Крим, проведення виборів Президента України, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим і органів місцевого самоврядування, проведення всеукраїнських та місцевих референдумів, страйків, масових зібрань та акцій.

У ній немає жодного уточнення про те, що вказані заборони застосовуються лише у разі поширення воєнного стану на всю територію України. Саме тому це означає, що після введення такого особливого режиму усі види виборів не проводяться.

Ніхто ж не буде сперечатися, що не можна вносити зміни до Основного Закону у випадку введення воєнного стану хоча б в одній області. Навіть якби депутати за таке і проголосували, Конституційний суд України у своєму висновку обов’язково вказав би на це.

Також заперечень не викликатиме й те, що під час дії воєнного стану вибирати президента не можна взагалі, а не лише в тих областях, де він запроваджений.

Аналогічна ситуація і з місцевими виборами.

Такі обмеження встановили для того, щоб в умовах небезпеки для суверенітету і цілісності держави представники влади – кандидати на виборні посади – не захоплювались передвиборчою агітацією замість вживання усіх можливих заходів для усунення зовнішньої загрози.

Крім того, введення воєнного стану в окремих районах України, на жаль, не є абсолютною гарантією того, що ситуація не погіршиться і межі особливого режиму не доведеться розширяти. А тому це – не найкращий час для входження в передвиборчий процес.

Висновок очевидний: після введення воєнного стану проводити усі види виборів заборонено. Організація місцевих виборів в тих областях України, де він не запроваджений, дозволить усім охочим успішно оскаржувати в суді їх результати.

Варто зауважити, що на законодавчому рівні не врегульовано і яким чином має бути припинений розпочатий на момент введення воєнного стану виборчий процес. Тобто не передбачено хто, протягом якого строку і яким саме рішенням має встановити факт неможливості проведення виборів. Як і не визначено, чи підлягає поверненню внесена грошова застава, адже закон визначає, що вона повертається лише переможцю виборів.  Нагадую, що грошова застава вноситься на спеціальний рахунок комісії, який повинен бути обнулений та закритий після закінчення виборчого процесу!

Також не передбачено, як мають здійснюватися розрахунки з оплати праці членам виборчих комісій; коли припиняються повноваження дільничних виборчих комісій; чи підлягає передачі в архів виборча документація; що робити з печатками, штампами, виборчими списками та багато іншого.

Натомість у ст. 92 Основного Закону передбачено, що винятково законами України визначаються організація і порядок проведення виборів. Саме тому ці прогалини не можна буде усунути рішенням ЦВК. Вони потребують втручання ВР.  При цьому найближчі місцеві вибори можуть відбутися вже цієї неділі, 2 грудня! На жаль, в нашій державі такі питання мало кого цікавлять.

Поширити
Блоги
Схожі статті