1. Головна
  2. Блоги
  3. Чому Україні потрібен спеціальний закон про муніципальну поліцію

Чому Україні потрібен спеціальний закон про муніципальну поліцію

 

Минулого тижня Київрада проголосувала за створення нового комунального підприємства – «Муніципальну охорону». Багато хто спочатку подумав, що йдеться про анонсовану раніше Муніципальну поліцію або Муніципальну варту. Однак, як з’ясувалося, нове КП, до роботи в якому міська влада обіцяє залучити учасників АТО, охоронятиме лише комунальне майно, а не киян.

Тим часом питання необхідності створення в столиці Муніципальної варти не втратило актуальності й підтримується суспільством.

В Україні розмови про необхідність надання місцевим органам влади можливості створювати підрозділи муніципальної поліції, завдання якої – боротьба з дрібними правопорушеннями, точаться ще з 2015 року. У парламенті навіть зареєстрований закон «Про державну варту» №2890, проте далі розмов справа не зрушила досі.

 

Хто такі муніципальні поліцейські?

Іноді боротьбу зі злочинністю потрібно починати з малого. Це вже доведено відомою «Теорією розбитих вікон». Спочатку – в Нью-Йорку, а потім і в багатьох інших містах США. Так, 1994 року мер Нью-Йорка Рудольф Джуліані спільно з поліцією почав «політику нульової терпимості» до дрібних правопорушень. Поліцейським віддали команду припиняти дрібні злочини – карали навіть за папірець чи недопалок, кинутий поруч зі сміттєвою урною. Хоча акцент у боротьбі був зроблений на дрібні злочини, лише за два роки місцевій владі вдалося скоротити рівень тяжких злочинів на понад третину, а вбивств – майже наполовину. У результаті городяни отримали чистіше й безпечніше місто, а також впевненість у здатності поліції впоратися не лише з дрібними правопорушеннями, а й навіть із важкими злочинами.

 

Насправді в Україні поява правоохоронних органів, підпорядкованих місцевій владі, об’єктивно пов’язана з процесом децентралізації. Отримавши ширші повноваження, місцевим громадам знадобляться і додаткові інструменти для їх реалізації. Існує низка сфер міського життя, де потрібна додаткова опіка місцевих правоохоронців. Це – контроль за дотриманням рішень міських рад, пов’язаних, наприклад, з вуличною торгівлею, контроль за об’єктами благоустрою, утриманням місцевими підприємцями прилеглої території, контроль за порядком і утриманням у належному санітарному стані прибудинкових територій, фасадів будівель і споруд відповідно до правил благоустрою та інші завдання. Тобто всі ті сфери життя, які важливі для громадян, але на них не завжди вистачає уваги з боку Національної поліції.

 

У разі створення Муніципальної варти Національна поліція отримує можливість розслідувати тяжкі злочини, а злочини в сфері благоустрою, охорони і захисту комунальної власності місцева влада може взяти на себе.

Світовий досвід свідчить, що Муніципальна поліція значною мірою є «превентивною поліцією» і працює для запобігання правопорушень. Перебуваючи в тісному контакті з населенням, вона здійснює своєрідний «моніторинг» криміногенної ситуації і, у взаємодії зі звичайною поліцією, може вести роз’яснювальну роботу і виявляти найпроблемніші «зони». Так можна запобігти потенційним загрозам, щоб вони не переросли в реальні.

Підрозділи муніципальної поліції діють практично в усіх містах Європи. Більшість поліцейських, яких ми бачимо, подорожуючи Європою, на вулицях міст, у парках, скверах, біля туристичних визначних пам’яток, – і є муніципальною поліцією. Вони не озброєні вогнепальною зброєю, практично не застосовують силу, а якщо й застосовують, то лише до моменту приїзду кримінальної поліції. Їх завдання – охорона громадського порядку, забезпечення безпеки громадян поблизу їхніх осель, боротьба з адміністративними порушеннями тощо. Тобто існує поділ повноважень і завдань кримінальної поліції та поліції муніципальної, і така система доволі успішно працює.

 

Український досвід

В Україні в деяких містах уже функціонує Муніципальна варта. А одним із перших міст в Україні, де був створений муніципальний підрозділ із забезпечення правопорядку, був Львів – понад 15 років тому. У 2002 році в Львові заснували комунальне підприємство – Львівську муніципальну дружину. Аналогічним шляхом у формі комунальних підприємств були створені підрозділи Муніципальної варти і в Вінниці, Кременчузі, Одесі, Чернігові, Дружківці, Дніпрі, Ірпені Київської області та інших містах. Але в нашій країні досі немає закону, який би регулював повноваження і функції муніципальної поліції. Як наслідок, більшість комунальних підприємств «Муніципальна варта» виконують функції, скоріше, охоронного агентства для місцевої міської влади. А не свою пряму функцію охорони правопорядку і громадян.

Процес створення підрозділів Муніципальної варти сьогодні регулюється законом «Про місцеве самоврядування». Так, органам місцевої влади ним надається право створювати правоохоронні формування, які утримуються за рахунок коштів місцевих бюджетів. Ліцензію на таку діяльність, яка реєструється за документами як «охоронна», видає МВС. У результаті кожне таке підприємство з силовими функціями керується власним статутом, а повноваження муніципальних поліцейських або дружинників можуть різнитися в різних містах.

Так, наприклад, Муніципальна дружина у Львові має право стягувати паркувальний збір, контролювати правила торгівлі алкогольною та тютюновою продукцією, а їх колеги з Чернігова таких прав не мають. Через це вин6икає інша проблема існування Муніципальної варти: деякі мери, користуючись правовою невизначеністю статусу таких структур, зловживають своїм правом призначення керівництва муніципальної варти.

 

Саме тому часто спалахують скандали за участю Муніципальної варти. Для того, щоб їх припинити в майбутньому, потрібно внести зміни до законодавства, мета яких – чітко розмежувати повноваження Національної поліції і муніципальної. А також чітко виписати функції «муніципалів», щоб захистити міських поліцейських від політичного впливу. До моменту майбутніх виборів – як парламентських, так і місцевих – це питання залишатиметься надзвичайно актуальним.

Поширити
Блоги
Схожі статті
Тема тижня
Відео
Фото
Газета
Facebook